VELAZQUEZ, Diego Rodriguez de Silva y
Spanish Baroque Era Painter, 1599-1660
Spanish painter. He was one of the most important European artists of the 17th century, spending his career from 1623 in the service of Philip IV of Spain. His early canvases comprised bodegones and religious paintings, but as a court artist he was largely occupied in executing portraits, while also producing some historical, mythological and further religious works. His painting was deeply affected by the work of Rubens and by Venetian artists, especially Titian, as well as by the experience of two trips (1629-31 and 1649-51) to Italy. Under these joint influences he developed a uniquely personal style characterized by very loose, expressive brushwork. Related Paintings of VELAZQUEZ, Diego Rodriguez de Silva y :. | Detail of The Woman holding the fan | Oriental three doctor | Queen | Queen | The Topers (The Rule of Bacchus) e | Related Artists: Paye, Richard MortonEnglish, 1750-1821 carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795). Amalia Lindegren (22 May 1814 in Stockholm, died 27 December 1891 in Stockholm, was a Swedish artist and painter, from 1856 a member of the Royal Swedish Academy of Arts.
At the age of three, she was left an orphan after her mothers death and adopted by the widow of her alleged biological father, Benjamin Sandel. Her position as a child was somewhat humiliating, as a form of charity object for the upper classes, and in her later work, her paintings of sad little girls is believed to be inspired by her childhood.
Her drawings made the artist and art teacher Carl Gustaf Qvarnström include her as one of the four women accepted as students at the academy in 1849, and in 1850, she became the first woman given an art scholarship from the academy to study art in Paris, which she did at the studies of Coignet and Tissier; she also studied in D??sseldorf and Menich before she returned to Sweden in 1856, were she was elected to the academy
|